Proces przeprowadzania zmian w programie komputera sterującego silnikiem samochodowym nie jest sprawą prostą. Zazwyczaj jednostki takie nie umożliwiają zmiany zawartości pamięci za pośrednictwem standardowych złącz, którymi podłączone są do instalacji samochodowej. Jak więc serwisy tuningowe przeprowadzają procesy modyfikacji map silnika i innych parametrów zapisanych w pamięci jednostki sterującej? Czy możemy takie zmiany przeprowadzić sami w naszym domu? Na te i inne pytania odpowiemy w dalszej części poradnika.

Zacznijmy od naświetlenia budowy samego sterownika silnika. Posiada on w swoim wnętrzu pamięć swobodnego dostępu oraz pamięć stałą, zaprogramowaną w fabryce. Działa to bardzo podobnie do pamięci RAM i ROM w komputerach osobistych. W tej pierwszej zapisują się dane typu błędy lub korekty dawki paliwa. Po odłączeniu akumulatora zawartość tej pamięci jest tracona. Przeprowadzając chiptuning bardziej jednak interesuje nas ta druga pamięć, ponieważ to ona zawiera wszystkie parametry sterowania silnikiem samochodu.

O ile zmiana pamięci swobodnego dostępu może być z powodzeniem dokonywana z zewnątrz komputera, na przykład przez złącze diagnostyczne, to aby zmienić to co zapisał producent w pamięci stałej musimy dostać się do wnętrza komputera. Przez złącze diagnostyczne niestety wyjątkowo trudno jest zmienić takie parametry, umożliwiają to tylko niektóre wersje komputerów. W każdym natomiast można wykasować zawartość pamięci podręcznej, czyli listę kodów błędów, aktualne korekty dawek paliwa i tym podobne.

Więcej: chiptuning