Indeks glikemiczny to procentowy wskaźnik, który już od wielu lat zaprząta głowy wszystkim specjalistom ds. żywienia. Jak skomponować posiłek, który będzie zawierał niewielką ilość cukru? Czy bez cukru da się jeść smacznie, a zarazem zdrowo? Na te pytania odpowie poniższy wpis.

Obliczanie indeksu glikemicznego

Można nie ufać danym z Internetu i sprawdzić „na własną rękę” jak duży indeks glikemiczny mają niektóre składniki codziennego posiłku. Jak obliczyć indeks glikemiczny? Najlepiej wykorzystać do tego celu prosty wzór. Zgodnie z nim IG oblicza się na podstawie wyniku dzielenia wartości cukru we krwi po zjedzeniu 50 g wybranego produktu przez analogiczny wzrost w przypadku zjedzenia 50 g cukru. Uzyskany w ten sposób wynik mnoży się razy 100, by można było w ten sposób określić wartość w procentach. Oznacza to, że dieta o niskim indeksie glikemicznym co jeść, będzie łatwiej przyswajalna dla trzustki i nie obciąży tak bardzo organizmu.

Obiad o niskim IG – co powinien zawierać?

Jak komponować posiłki o niskim indeksie glikemicznym? Dobrym rozwiązaniem jest oparcie się na surowych warzywach. Oprócz tego warto postawić na gotowane, chude mięso. Warto zauważyć, że większość mięs jest bardzo uboga w cukry, w związku z czym ich indeks glikemiczny oscyluje w okolicach zera. Do tak skomponowanego posiłku warto też włączyć ryż, pieczywo pełnoziarniste, a także naturalne jogurty itd. Warto też zastanowić się nad zmianą deserów, których podstawowym składnikiem nie powinien być cukier. A jeśli ktoś naprawdę lubi słodycz, to na deser można np. zjeść jabłko.

Reasumując, skomponowanie diety o niskim IG nie jest takie trudne, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Ważne, aby priorytetem było nie tylko obniżenie IG, ale też dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Porady najlepszych ekspertów oraz asortyment sklepowy dostępne są pod diabetyk24.pl.